Vilka rankingfaktorer gäller för sökordsoptimeringen 2014?

SEO T-shirtVarje år antas Google betona på några särskilda rankingfaktorer mer än andra. I den här artikeln kan du läsa mer hur man bäst sökordsoptimerar och vilka SEO rankingfaktorer jag tror Google kommer betona 2014. Som de flesta i branschen känner till så överväger Google runt tusen olika ”signaler” för webbplatser.

I sökordsoptimering så är innehåll fortfarande ”King”

Vid utgången av detta tredje kvartal år 2014 så kan man verkligen säga att innehållet utan tvekan är ”King”. Det är utan tvivel en stor korrelation mellan kvaliteten på innehållet och rangordningen av webbplatserna. För att ta ett exempel, om du analyserar de första 20 resultaten av ett visst konkurrensutsatt sökord på Google, kommer du att finna att på de första träffarna är kvaliteten på innehållet mycket bra medan ju längre ner i sökresultatlistorna du tittar, desto sämre är själva innehållet på webbsidorna.

För att sammanfatta det hela så behöver du hög kvalitet på innehållet och det ska även vara informativt, unikt och användbart för att du ska kunna ranka bra i sökmotorerna, särskilt under 2014.

Sökordsoptimering på webbsidan

Borta är de dagar när människor främst inriktade sig mot att bygga länkar till deras webbplatser. De dagar av SEO är nästintill borta i dagens läge. Det är dock inte på något sätt att kvalitetslänkar inte fungerar längre, det gör de verkligen, men sökmotorernas fokus finns nu i högsta grad mot andra faktorer.

Sökorden som du allra helst vill synas på spelar fortfarande en viktig roll i sökordsoptimeringen av webbplatser. Titlar, Meta Beskrivning, Sidinnehåll, Alt Taggar och Rubriktaggar som H1, H2, H3, och de interna länkarna spelar en avgörande roll när det kommer till sökordsoptimering under 2014.

Webbsidornas laddningstider spelar allt större roll

På senare tid har valet av webbhotell för webbplatserna blivit en allt viktigare faktor för SEO av webbplatsen. Om du inte har kvalitet på webbhotellet, kommer sannolikt laddningstiderna för din webbplats bli lidande och för Google är en sidas laddningstid en mycket viktig faktor.

Engagera dina användare och få en låg avvisningsfrekvens

Återigen en faktor som spelar allt större roll för att bestämma rangordningen av webbplatser är avvisningsfrekvensen. Normalt så är sökmotorer mer angelägna mot att erbjuda de platser som har bättre användarupplevelser än andra. Det vill säga Google och andra sökmotorer värderar webbplatser som engagerar användare högre än de som har en hög avvisningsfrekvens eller engagerar användarna under väldigt kort period. Det är egentligen ganska uppenbart att avvisningsfrekvensen för de webbplatser som nu år 2014 rankar i topp har lägre avvisningsfrekvens än konkurrerande med sämre placeringar. Detta är något du absolut bör ha i åtanke för din sökordsoptimering 2014.